نسیم سرد آرارات ( نظریان )

جستجو

اویل سپراتور چیست؟

اویل سِپراتور دستگاهی برای جدا کردن روغن از مخلوط روغن و مُبَرِد در خط دهش یا (خروجی کمپرسور) است.

اویل سپراتور

محل نصب اویل سِپراتور در سیکل تبرید

در یک سیکل تبرید اویل سپراتور در خط دهش بین کمپرسور و کندانسور و به صورت عمودی نصب می شود. برای جلوگیری از برگشت جریان گاز از کُندانسور لازم است بین اویل سِپراتور و کُندانسور شیر یک طرفه یا چِک وَلو قرار گیرد.

اویل سپراتور

مزایای اویل سِپراتور

  1. روغن برگشتی از اویل سِپراتور وارد کارتِر کمپرسور شده و باعث روغن کاری قطعات متحرک و در نتیجه افزایش طول عمر کُمپرسور می شود.
  2. کاهش ارتعاش و صدای کمپرسور.
  3. افزایش عملکرد سیستم با حذف کامل روغن از مجرای لوله ها و صفحات اواپراتور و کندانسور.
  4. صرفه جویی در مصرف انرژی.

اویل سپراتور چگونه کار می کند؟

با توجه به سرعت بالای مخلوط مبرد و ذرات روغن، این جریان پس از ورود به اویل سپراتور در پوسته گردش پیدا میکند. به دلیل اینرسی موجود در ذرات روغن و حرکت گریز از مرکز سیال ، این ذرات از مبرد جدا شده و در انتهای مخزن جمع می گردد که قطرات روغن رفته رفته حجم اویل سپراتور را پر می کند و پس از رسیدن به حجم مجاز، شناور اجازه خروج روغن به سمت کارتل روغن کمرپسور را می دهد و به دلیل وجود فشار بیشتر در اویل سپراتور نسبت به کارتل کمپسور، روغن به سرعت تخلیه می گردد.

نکاتی که در نصب اویل سپراتور باید رعایت شود

  1. برای اینکه اویل سپراتور حداکثر راندامان را داشته باشد بهتر است آن را در نزدیک ترین حالت به کمپرسور نصب نمود تا از دمای دهش استفاده کند.
  2. به دلیل اینکه حفظ دما در فرایند جداسازی روغن مهم است، پیشنهاد می گررد برای حفظ دما قبل از اویل سپراتور از عایق حرارتی یا هیتر استفاده گردد.
  3. برای چک کردن کارکرد صحیح اویل سپراتور از سایت گلس و رسیور در مسیر برگشت آن استفاده گردد.
  4. یکی دیگر از نکات مهم در نصب اویل سپراتور این است که باید قطر لوله ای که به اویل سپراتور وصل می گردد هم اندازه قطر لوله خروجی از کمپرسور باشد.
تجهیزات سردخانه ای نسیم سرد آرارات